LOBKOWICZKÝ PALÁC

POKLADY LOBKOWICZKÝCH SBÍREK

Komentovaná prohlídka stálé expozice v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě přibližuje žákům vybraná témata a sbírkové předměty. Během programu žáci absolvují dvě dílny přímo v prostorách muzea. Suchou technikou si vytvoří alternativu funkčního renesančního šperku a seznámí se s principem tvorby krajinomalby. Témata prohlídky: rodina Lobkowiczů, portréty, oblékání dětí v raném věku, Jezulátko, pomander, jídelní servis, lov, desková malba a malba na plátno, krajinomalba Pietera Bruegela st. Senoseč.

  • Věková kategorie: Předškolní děti; 1.–5. ročník ZŠ
  • Délka programu: 75 min (prohlídka expozice včetně dílny)
  • Počet účastníků: 25 dětí + 2× doprovod zdarma (v případě větší skupiny je nutná individuální dohoda)
  • Vstupné: 80 Kč/dítě
  • Cíle programu: Žák rozlišuje mezi základními složkami předmoderní společnosti a dokáže je vyjmenovat (panovník – šlechta – církev – poddaní); chápe význam šlechtických portrétů pro reprezentaci a komunikaci; zná pojem pomander; popíše fáze vzniku renesanční malby.
  • Návaznost na RVP ZV: Člověk a jeho svět, Umění a kultura (Výtvarná výchova)

PERNŠTEJNSKÝ SALON  

Stejně jako vláda Habsburků ovlivnila zcela zásadním způsobem dějiny Českého království, tak i příjezd manželky Vratislava z Pernštejna, španělské šlechtičny Marie Manrique de Lara, do Prahy zanechal hlubokou stopu v české kultuře a společnosti 16. století. Program má za cíl seznámit účastníky se životem u dvora habsburských králů a s rodinou Pernštejnů a Lobkowiczů v 16. století, které bylo ve znamení španělské kultury. Prostřednictvím výkladu, ale i nejrůznějších aktivit účastníci poznají nejen dějiny naší země v době vrcholu renesance, ale spatří také poklady shromážděné mocnými rody Pernštejnů a Lobkowiczů. 

  • Věková kategorie: 5.–9. ročník ZŠ, 1. a 2. ročník SŠ 
  • Délka programu: 70–80 minut
  • Počet účastníků: Max. 20–25 + 2× doprovod zdarma
  • Vstupné: 120 Kč/student
  • Cíle programu: Žák zná nejvýznamnější členy rodu Pernštejnů a Lobkowiczů; pracuje samostatně s textem a dokáže v něm vyhledávat relevantní informace; orientuje se v rodokmenu a dokáže ho sestavit podle stanovených kritérií na základě informací z textu; samostatně vyhledává a pojmenuje různé prvky na uměleckých dílech; chápe význam španělské kultury pro české země na přelomu 16. a 17. století. 
  • Návaznost na RVP ZV: Člověk a společnost (Dějepis); Umění a kultura (Výtvarná výchova); Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Lokace: Lobkowiczký palác

OHLASY ŠKOL
ZŠ Zámecká Litomyšl, 26. 9. 2023
Moc děkujeme za program, který jste pro nás připravili. Moc se nám u vás líbilo, výklad byl skvěle uzpůsoben naší věkové kategorii, spousta zajímavých informací o tom, jak se dováželo exotické ovoce, proč se nosila černá apod. - to přesně žáky v tomhle věku zajímá. Interaktivní aktivity byly výborné, pro naše žáky místy trošku těžší, nedaly jsme jim s kolegyní žádné info předem, chtěly jsme, aby se vše dozvěděli až v Praze :) 

Moc děkujeme také panu Malému za velmi příjemné přijetí, přípravu exkurze a způsob, kterým se mu podařilo přiblížit dobu i život Marie Manrique pro žáky "stravitelným" způsobem :)

Veronika Rambousková

PORTRÉT V NOTÁCH

Prohlídka hudební expozice Lobkowiczkého paláce seznamuje žáky s hudebním děním v Evropě od 17. do 19. století. Historie hudby je prezentována na širším pozadí evropských kulturně-historických událostí s použitím multimediálních prvků a hudebních ukázek. Program akcentuje zejména klíčovou roli české aristokracie i lokálních umělců ve vývoji evropské hudby a je obohacen o dílnu.

Teoretická část: Studenti absolvují prohlídku hudební expozice Lobkowiczkého paláce, která bude vedena především formou dialogu. 

Praktická část: Získané znalosti a postřehy si poté účastníci programu zafixují při práci s pracovními listy a u praktického cvičení.

  • Věková kategorie: 7.–9. ročník ZŠ, SŠ
  • Délka programu: 90 minut
  • Počet účastníků: Max. 20 studentů + 2× doprovod zdarma (v případě větší skupiny je nutná individuální dohoda)
  • Vstupné: 120 Kč/student
  • Cíle programu: Žák chápe význam hudby pro kulturní rozvoj českých zemí; rozlišuje základní druhy skladeb; charakterizuje vztah Lobkowiczů k hudbě; vyjmenuje nejznámější hudební skladatele spojené s rodem Lobkowiczů.
  • Návaznost na RVP ZV: Umění a kultura (Hudební výchova); Člověk a společnost (Dějepis). Program rozvíjí všechny základní klíčové kompetence základního vzdělávání.
  • Lokace: Lobkowiczký palác
Poznámka: Program je vhodný pro školy s rozšířenou hudební výchovou. V případě základní hudební výchovy je vhodné děti před návštěvou muzea na prohlídku připravit, v tomto případě nás kontaktujte pro více informací.

Tento edukační program byl vytvořen díky finanční podpoře Městské části Prahy 1.

ZÁMEK NELAHOZEVES

OBJEVOVÁNÍ LOBKOWICZKÝCH SBÍREK

Komentovaná prohlídka zámku s pracovním listem přibližuje žákům vybraná témata a sbírkové předměty. Jednotlivé úkoly se vztahují k poznání výtvarného, hudebního a užitého umění. Zároveň si během prohlídky prohloubí poznatky z historie rodiny Lobkowiczů.  Následná dílna navazuje na úkol věnovaný glóbům.

Hlavní témata v prohlídce: Glóby, obraz Hygieia, Beethoven, hygiena, 5 smyslů, rodokmen. Tato témata jsou doplněna o další informace v rámci komentované prohlídky.

Návaznost na RVP ZV: Člověk a jeho svět – Lidé kolem nás, Lidé a čas, Člověk a jeho zdraví; Umění a kultura – výtvarná výchova, hudební výchova. Program rozvíjí tyto klíčové kompetence základního vzdělávání: Kompetence k učení, Kompetence komunikativní, Kompetence sociální a personální, Kompetence pracovní.

  • Délka programu: 90 min (prohlídka zámku a dílna)
  • Věková kategorie: 2.–5. ročník ZŠ
  • Vstupné: 150 Kč/žák, pedagogický doprovod zdarma
  • Počet účastníků: max 25 žáků a pedagogický doprovod (V případě větší skupiny je nutná individuální dohoda.)

KABINET UMĚNÍ 

Program seznámí žáky s tím, jak vypadaly kabinety kuriozit a klenotnice, které bývaly nedílnou součástí šlechtických sídel. Žáci zjistí, co všechno aristokraté sbírali, naučí se jednotlivé sbírky poznávat a rozlišovat mezi nimi a seznámí se také s novými pojmy, jako je inventář nebo xylotéka. Prostřednictvím předmětů z lobkowiczkých sbírek nahlédnou do světa cenných pokladů, které pro jejich vzácnost a krásu uchováváme i dnes. Na program navazuje dílna, kde si žáci vyrobí vlastní xylotéku neboli plastický herbář stromu, který se může stát první vlaštovkou jejich soukromého nebo třídního kabinetu kuriozit. 

Harmonogram programu: Teoretická část – seznámení s tématem v expozici (Knihovna s pracovnou) probíhá prostřednictvím aktivit ve skupinách. Praktická část – dílna je zaměřená na výrobu plastického herbáře stromu.

  • Věková kategorie: 2.–9. ročník ZŠ
  • Délka programu: Max. 90 min podle věkové kategorie (teoretická část a dílna)
  • Počet účastníků: 20–25 dětí + 2× doprovod zdarma (v případě větší skupiny je nutná individuální dohoda)
  • Vstupné: 150 Kč/student, pedagogický doprovod zdarma
  • Cíle programu: Žák rozumí pojmu klenotnice a kabinet; rozlišuje základní druhy sbírek; chápe význam muzea jako instituce, která uchovává předměty historické hodnoty; vysvětlí pojmy inventář a herbář.
  • Návaznost na RVP ZV: Člověk a jeho svět, Člověk a společnost (Dějepis; Výchova k občanství); Umění a kultura (Výtvarná výchova)
  • Poznámka: Prosíme, aby si účastníci nasbírali vlastní přírodní materiál na dílnu (větvičky, listy, květy, plody, jakékoliv další části stromu či keře). Bližší informace dostanete při rezervaci termínu. Součástí edukačního programu Kabinet umění není prohlídka zámku. Žáci navštíví 2 vybrané místnosti, které souvisí s tématem programu. Tento program je nabízen od dubna do října, vzhledem k potřebnému přírodnímu materiálu. 

RODNÝ DŮM ANTONÍNA DVOŘÁKA

DVOŘÁKŮV ROK

Antonín Dvořák nebyl jen geniální hudební skladatel a velká osobnost naší kultury, ale byl to také vesničan, který strávil svoje dětství na venkově obklopen vším, co takové prostředí nabízí. Během programu se seznámíte s tím, kdo na vesnici, jako byla Nelahozeves žil a pracoval, co určovalo rytmus života venkovanů, proč byl tak důležitý kostel nebo co se Dvořák mohl naučit ve vesnické škole. Program je veden formou aktivit ve vybraných částech expozice, které seznámí účastníky s různými aspekty života na venkově v 19. století, tedy s prostředním, ze kterého Antonín Dvořák vzešel.

Věková kategorie: 3.–6. ročník ZŠ 
Délka programu: 70 minut 
Počet účastníků: 25 
Vstupné: 120 Kč 
Cíle programu: Žák rozlišuje obyvatele typické české vesnice; samostatně vyhledává informace z různých zdrojů; zařadí zemědělské práce ke správnému ročnímu období; vyjmenuje základní předměty vyučované na venkovské škole; zařadí do kontextu díla Antonína Dvořáka 
Návaznost na RVP ZV: Člověk a jeho svět, Umění a kultura (Hudební výchova)

Vývoj tohoto edukačního programu, který proběhl v letech 2022–2024, byl podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Fondů EHP v průběhu realizace projektu „Vytvoření nové interaktivní expozice muzea rodného domu Antonína Dvořáka v Nelahozevsi“.

DĚTSTVÍ ANTONÍNA DVOŘÁKA

Vzdělávací program zavede účastníky do doby Dvořákova dětství, které trávil ve vesnici Nelahozeves v rodině místního řezníka a hospodského. Malý Antonín byl obklopen celou řadou vjemů, které formovaly jeho osobnost a zcela nepochybně měly vliv také na jeho budoucí hudební dráhu. Prostřednictvím několika aktivit doplněných výkladem se účastníci seznámí s Nelahozevsí v časech Dvořákova dětství a s tím, co skladatele ovlivňovalo od narození přes školní docházku až po volný čas. Součástí programu je také workshop, zaměřený na rodný dům Antonína Dvořáka.

Věková kategorie: 4.–9. ročník ZŠ 
Délka programu: 90 minut 
Počet účastníků: 25 
Vstupné: 80 Kč 
Cíle programu: Účastník se orientuje v mapě; chápe význam lokalit v Nelahozevsi pro rozvoj Dvořákovy osobnosti – rozlišuje různé hudební motivy; identifikuje hudební motiv a dokáže ho přiřadit k textu a obrazu; rozumí významu vlivu prostředí na umělce - zná základní rozdíly mezi vzděláváním v 19. století a v současnosti; chápe propojení různých uměleckých odvětví - vyjmenuje nejznámější Dvořákovy skladby 
Návaznost na RVP ZV: Člověk a společnost (Dějepis), Umění a kultura (Výtvarná výchova)

Vývoj tohoto edukačního programu, který proběhl v letech 2022–2024, byl podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Fondů EHP v průběhu realizace projektu „Vytvoření nové interaktivní expozice muzea rodného domu Antonína Dvořáka v Nelahozevsi“.

DVOŘÁKŮV RODNÝ DŮM (výtvarný workshop)

Rodný dům Antonína Dvořáka dodnes stojí v obci Nelahozeves a připomíná nám, odkud jeden z našich nejslavnějších hudebních skladatelů pocházel, kde se narodil a vyrůstal. Cílem workshopu je seznámit se se zajímavou historií tohoto domu a složit si vlastní jednoduchý papírový model tak, jak nelahozeveský hostinec asi vypadal v době, kdy zde Dvořák prožíval svoje první roky a první setkání s hudbou.

Věková kategorie: 3.–9. ročník ZŠ 
Délka programu: 45 minut 
Počet účastníků: 25 
Vstupné: 50 Kč 
Cíle programu: Účastník zná nejdůležitější milníky z historie rodného domku Antonína Dvořáka; dokáže pojmenovat jednotlivé části domu; rozlišuje jednotlivé členy Dvořákovy nejbližší rodiny; podle návodu správně složí model domu
Návaznost na RVP ZV: Člověk a společnost (Dějepis), Umění a kultura (výtvarná výchova)

Vývoj tohoto edukačního programu, který proběhl v letech 2022–2024, byl podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Fondů EHP v průběhu realizace projektu „Vytvoření nové interaktivní expozice muzea rodného domu Antonína Dvořáka v Nelahozevsi“.

POVEDENÉ NEBO PODVEDENÉ: ŠEST PÍSNÍ Z RUKOPISU KRÁLOVÉDVORSKÉHO

Podobně jako celá řada dalších umělců v 19. století se i Antonín Dvořák nechal inspirovat asi nejslavnějšími padělky naší historie – Rukopisy královédvorským a zelenohorským. V rámci tohoto programu se žáci seznámí s tím, kdo Rukopisy objevil, jak moc ovlivnily naši kulturu a umění anebo jak se vyvinula naše řeč od dávných dob až do dneška. Zaposlouchají se také do tónů Dvořákových skladeb, inspirovaných právě Rukopisy.

Věková kategorie: 6.–9. ročník ZŠ, SŠ 
Délka programu: 70 minut 
Počet účastníků: 25 
Vstupné: 120 Kč 
Cíle programu: Žák chápe význam RKZ pro českou kulturu 19. století; zná základní umělecká díla inspirovaná RKZ; vysvětlí důvody vzniku RKZ; pozná základní staročeské výrazy v textu a zařadí dílo A. Dvořáka do historického kontextu 
Návaznost na RVP ZV: Člověk a společnost (Dějepis), Český jazyk a literatura, Umění a kultura (Hudební výchova)

Vývoj tohoto edukačního programu, který proběhl v letech 2022–2024, byl podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Fondů EHP v průběhu realizace projektu „Vytvoření nové interaktivní expozice muzea rodného domu Antonína Dvořáka v Nelahozevsi“.

U LAVICE DÍTĚ STÁLO…
Erbenova a Dvořákova Polednice

Program zaměřený na Dvořákovo hudební ztvárnění Polednice je založen na rozboru jak rytmického textu básně K. J. Erbena, tak samotné skladatelovy symfonické básně.

První část programu: Studenti se při poslechu jednotlivých částí básně učí rozeznávat individuální nástroje, které vyprávějí příběhy a reprezentují postavy vystupující v Erbenově Polednici.

Druhá část programu: V pohybově zaměřené části programu se studenti snaží sami reprezentovat jednotlivé postavy a učí se pracovat se změnami nálad jednotlivých dějových momentů od poloh tragických či dramatických až po scény veselejší. Výstupem bude série fotografií, ze kterých si třída může ve škole vytvořit vizuální doprovod k básni.

  • Věková kategorie: 6.–9. ročník ZŠ, SŠ 
  • Délka programu: 90 minut
  • Počet účastníků: Doporučujeme 20 + 2× doprovod zdarma (v případě větší skupiny je nutná individuální dohoda)
  • Vstupné: 90 Kč/student
  • Cíle programu: Žák pozná základní hudební nástroje v symfonickém orchestru a rozlišuje jejich zvuk; vysvětlí pojem báseň, balada a symfonická báseň, chápe vzájemný vliv různých druhů uměleckých děl; ztvární na základě poslechu různé nálady a témata pomocí pohybu a živého obrazu.  
  • Návaznost na RVP ZV: Český jazyk a literatura; Umění a kultura (Hudební výchova).
  • Lokace: Rodný dům Antonína Dvořáka
Tento program vznikl ve spolupráci s pedagožkami Blankou Dragounovou, Editou Roberts ze ZŠ Velvary a Michaelou Kuptíkovou ze ZŠ Kralupy nad Vltavou. 

MELODIE DĚTSTVÍ: VYCHÁZKA PO STOPÁCH ANTONÍNA DVOŘÁKA V NELAHOZEVSI

Během vycházky poznáte místa, která jsou spojená s dětstvím Antonína Dvořáka. Dozvíte se zajímavosti z doby, kdy malý Toník pomáhal rodičům v jejich hostinci, kdy chodil do místní školy nebo fascinovaně pozoroval stavbu železnice a první parní lokomotivy projíždějící vesnicí. Poslechnete si také hudbu dost možná inspirovanou místy, která společně navštívíme. Součástí vycházky je pracovní list pro děti.

  • Věková kategorie: 3.–9. ročník ZŠ 
  • Délka programu: 60 minut
  • Počet účastníků: Max. 25 dětí + 2× doprovod zdarma
  • Vstupné: 80 Kč/dítě
  • Cíle programu: Dítě chápe význam rodné obce pro formování osobnosti Antonína Dvořáka, pozná jeho známé skladby, orientuje se v mapě a dokáže v ní vyhledávat. 
  • Návaznost na RVP: Člověk a jeho svět; Člověk a společnost (Dějepis); Umění a kultura (Hudební výchova)
  • Lokace: Rodný dům Antonína Dvořáka 
  • Poznámka: Délka trasy je cca 1 km, začíná a končí u rodného domu Antonína Dvořáka.

Vývoj tohoto edukačního programu, který proběhl v letech 2022–2024, byl podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Fondů EHP v průběhu realizace projektu „Vytvoření nové interaktivní expozice muzea rodného domu Antonína Dvořáka v Nelahozevsi“.

KDYŽ TONÍK BĚHAL PO VENKU

Seznamte se s dětstvím Antonína Dvořáka. Hra v mobilní aplikaci vás zavede na místa, která se stala inspirací pro jednoho z našich největších hudebních skladatelů, a prostřednictvím různých úkolů vás na okamžik přenese zpět do minulosti. Hru lze projít ve skupinkách, dvojicích nebo samostatně.  

  • Věková kategorie: 8–12 let
  • Délka programu: cca 60 minut
  • Počet účastníků: 30
  • Vstupné: 50 Kč
  • Cíle programu: Děti se obeznámí s nelahozeveskými místy, která inspirovala malého Antonína, a také si procvičí své navigační dovednosti za použití mapy.
  • Téma: Hudební historie, historie
  • Lokace: Rodný dům Antonína Dvořáka
  • Poznámka: Je nutné, aby alespoň jeden člen skupiny měl chytrý mobilní telefon s připojením na internet. Během hry se přechází místní komunikace.

Vývoj tohoto edukačního programu, který proběhl v letech 2022–2024, byl podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Fondů EHP v průběhu realizace projektu „Vytvoření nové interaktivní expozice muzea rodného domu Antonína Dvořáka v Nelahozevsi“.