Byla dříve Země placatá?

80 minut (včetně dílny)

Víte, co je to globus? Přijďte se přesvědčit, že se lidé už v dávné minulosti zajímali o to, jak vypadá planeta, na které žijí, kde se nacházejí jednotlivé kontinenty a jak jsou velké, a jací lidé obývají různé kouty naší Země. V rámci programu se prostřednictvím různých aktivit seznámíte s tím, jakými způsoby byl v minulosti náš svět zobrazován, které světadíly lidé znali a o kterých neměli ani tušení a uvidíte také historické glóby a mapy z lobkowiczkých sbírek. V rámci navazující dílny si pak děti vyrobí svůj vlastní glóbus a dozvědí se, jak se glóby v minulosti vyráběly.

Věková kategorie: 1.–5. ročník ZŠ

[read-more]

Délka programu: 80 minut (včetně dílny)

Počet účastníků: Max. 25

Vstupné: 120 Kč/žák, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: Žák vyjmenuje kontinenty a dokáže je ukázat na glóbu; rozlišuje základní způsoby zobrazování zemského povrchu (glóbus, mapa, atlas); chápe význam zámořských objevů

Návaznost na RVP ZV: Člověk a jeho svět; Umění a kultura (Výtvarná výchova); Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

Lokace: Lobkowiczký palác

Zápisník kavalíra

80 minut (včetně dílny)

Proč lidé cestují? Odhalte různé okolnosti, za kterých se lidé v minulosti vydávali na kratší i delší cesty a co jim pomáhalo najít cestu zpět domů. V rámci programu se žáci prostřednictvím pracovního listu a prohlídky expozice seznámí s tím, co v historii motivovalo různé osoby k tomu, aby cestovali, seznámí se s výzdobou paláce, která odkazuje k cizím krajinám, poznají historické glóby, mapy, atlasy a další vybrané exponáty z lobkowiczkých sbírek. V rámci dílny si pak žáci vyrobí svůj vlastní glóbus a seznámí se s tím, jakým způsobem se glóby v minulosti vyráběly.

Věková kategorie: 6.–9. ročník ZŠ

[read-more]

Délka programu: 80 minut (včetně dílny)

Počet účastníků: Max. 25

Vstupné: 120 Kč/žák, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: Žák rozlišuje alegorická zpodobnění světadílů; pozná symboly znamení zvěrokruhu; časově zařadí různá historická zobrazení zemského povrchu; vyjmenuje rozmanité důvody cestování v minulosti; chápe postup výroby glóbu

Návaznost na RVP ZV: Člověk a společnost (Dějepis); Geografie; Umění a kultura (Výtvarná výchova); Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

Lokace: Lobkowiczký palác

Poklady Lobkowiczkých sbírek

75 min (prohlídka expozice včetně dílny)

Komentovaná prohlídka stálé expozice v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě přibližuje žákům vybraná témata a sbírkové předměty. Během programu žáci absolvují dvě dílny přímo v prostorách muzea. Suchou technikou si vytvoří alternativu funkčního renesančního šperku a seznámí se s principem tvorby krajinomalby. Témata prohlídky: rodina Lobkowiczů, portréty, oblékání dětí v raném věku, Jezulátko, pomanderové náušnice, jídelní servis, lov, desková malba a malba na plátno, krajinomalba Pietera Bruegela st. Senoseč. 

 Věková kategorie: 5–11 let

[read-more]

Délka programu: 75 min (prohlídka expozice včetně dílny) 

Počet účastníků: 25 dětí + 2× doprovod zdarma (v případě větší skupiny je nutná individuální dohoda)

Vstupné: 80 Kč/dítě, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: Žák rozlišuje mezi základními složkami předmoderní společnosti a dokáže je vyjmenovat (panovník – šlechta – církev – poddaní); chápe význam šlechtických portrétů pro reprezentaci a komunikaci; zná pojem pomander; popíše fáze vzniku renesanční malby. 

Návaznost na RVP ZV: Člověk a jeho svět, Umění a kultura (Výtvarná výchova)

Lokace: Lobkowiczký palác

Pernštejnský salon

70–80 minut

Stejně jako vláda Habsburků ovlivnila zcela zásadním způsobem dějiny Českého království, tak i příjezd manželky Vratislava z Pernštejna, španělské šlechtičny Marie Manrique de Lara, do Prahy zanechal hlubokou stopu v české kultuře a společnosti 16. století. Program má za cíl seznámit účastníky se životem u dvora habsburských králů a s rodinou Pernštejnů a Lobkowiczů v 16. století, které bylo ve znamení španělské kultury. Prostřednictvím výkladu, ale i nejrůznějších aktivit účastníci poznají nejen dějiny naší země v době vrcholu renesance, ale spatří také poklady shromážděné mocnými rody Pernštejnů a Lobkowiczů.

Věková kategorie: 5.–9. ročník ZŠ, 1. a 2. ročník SŠ

[read-more]

Délka programu: 70–80 minut

Počet účastníků: Max. 20–25 + 2× doprovod zdarma 

Vstupné: 50 Kč/žák, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: Žák zná nejvýznamnější členy rodu Pernštejnů a Lobkowiczů; pracuje samostatně s textem a dokáže v něm vyhledávat relevantní informace; orientuje se v rodokmenu a dokáže ho sestavit podle stanovených kritérií na základě informací z textu; samostatně vyhledává a pojmenuje různé prvky na uměleckých dílech; chápe význam španělské kultury pro české země na přelomu 16. a 17. století.  

Návaznost na RVP ZV: Člověk a společnost (Dějepis); Umění a kultura (Výtvarná výchova); Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech 

Lokace: Lobkowiczký palác

Portrét v notách

90 minut

Prohlídka hudební expozice Lobkowiczkého paláce seznamuje žáky s hudebním děním v Evropě od 17. do 19. století. Historie hudby je prezentována na širším pozadí evropských kulturně-historických událostí s použitím multimediálních prvků a hudebních ukázek. Program akcentuje zejména klíčovou roli české aristokracie i lokálních umělců ve vývoji evropské hudby a je obohacen o dílnu. 

Teoretická část: Studenti absolvují prohlídku hudební expozice Lobkowiczkého paláce, která bude vedena především formou dialogu. 

Praktická část: Získané znalosti a postřehy si poté účastníci programu zafixují při práci s pracovními listy a u praktického cvičení. 

Věková kategorie: 7.–9. třída ZŠ, SŠ

[read-more]

Délka programu: 90 minut 

Počet účastníků: Max. 20 studentů + 2× doprovod zdarma (v případě větší skupiny je nutná individuální dohoda)

Vstupné: 120 Kč/student, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: Žák chápe význam hudby pro kulturní rozvoj českých zemí; rozlišuje základní druhy skladeb; charakterizuje vztah Lobkowiczů k hudbě; vyjmenuje nejznámější hudební skladatele spojené s rodem Lobkowiczů.

Návaznost na RVP ZV: Umění a kultura (Hudební výchova); Člověk a společnost (Dějepis). Program rozvíjí všechny základní klíčové kompetence základního vzdělávání. 

Lokace: Lobkowiczký palác 

Poznámka: Program je vhodný pro školy s rozšířenou hudební výchovou. V případě základní hudební výchovy je vhodné děti před návštěvou muzea na prohlídku připravit, v tomto případě nás kontaktujte pro více informací.

Objevování Lobkowiczkých sbírek

90 minut (včetně dílny)

Komentovaná prohlídka zámku s pracovním listem prezentuje dětem vybraná témata, například dlouhou hudební tradici rodu Lobkowiczů, a přibližuje historické předměty jako třeba starodávné glóby nebo vzácné obrazy. Jednotlivé úkoly se vztahují k poznání výtvarného, hudebního a užitého umění. Věděli jste například, kde má svůj původ slovo hygiena, jak vypadá rodokmen šlechtické rodiny nebo že pět lidských smyslů můžeme najít na jednom barokním obraze? Následná dílna navazuje na úkol věnovaný glóbům.
 
Věková kategorie: 7–11 let

[read-more]

Délka programu: 90 minut (včetně dílny)

Počet účastníků: 25 dětí + 2× doprovod zdarma (v případě větší skupiny je nutná individuální dohoda)

Vstupné: 50 Kč/žák, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: Dítě chápe význam historických sbírek pro dnešní dobu, vnímá umění jako důležitou součást naší kultury, pozná renesanční stavbu a vyjmenuje její základní součásti.

Návaznost na RVP ZV: Člověk a jeho svět, Umění a kultura (Výtvarná výchova, Hudební výchova)

Lokace: Zámek Nelahozeves 

Kabinet umění

90 minut (včetně dílny)

Program seznámí žáky s tím, jak vypadaly kabinety kuriozit a klenotnice, které bývaly nedílnou součástí šlechtických sídel. Žáci zjistí, co všechno aristokraté sbírali, naučí se jednotlivé sbírky poznávat a rozlišovat mezi nimi a seznámí se také s novými pojmy, jako je inventář nebo xylotéka. Prostřednictvím předmětů z Lobkowiczkých sbírek nahlédnou do světa cenných pokladů, které pro jejich vzácnost a krásu uchováváme i dnes. Na program navazuje dílna, kde si žáci vyrobí vlastní exemplář dendrotéky neboli plastický herbář stromu, který se může stát první vlaštovkou jejich soukromého nebo třídního kabinetu kuriozit.  

 Harmonogram programu: Teoretická část – seznámení s tématem v expozici (Knihovna s pracovnou) probíhá prostřednictvím aktivit ve skupinách. Praktická část – dílna je zaměřená na výrobu plastického herbáře stromu.

Věková kategorie: Program je přizpůsoben jak obsahem, tak formou dílny pro věkové kategorie ZŠ 2.–9. třída.

[read-more]

Délka programu: Max. 90 min podle věkové kategorie (teoretická část a dílna)

Počet účastníků: 20–25 dětí + 2× doprovod zdarma (v případě větší skupiny je nutná individuální dohoda)

Vstupné: 150 Kč/student, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: Žák rozumí pojmu klenotnice a kabinet; rozlišuje základní druhy sbírek; chápe význam muzea jako instituce, která uchovává předměty historické hodnoty; vysvětlí pojmy inventář a herbář. 

Návaznost na RVP ZV: Člověk a jeho svět, Člověk a společnost (Dějepis; Výchova k občanství); Umění a kultura (Výtvarná výchova)

Lokace: Zámek Nelahozeves 

Poznámka: Prosíme, aby si účastníci nasbírali vlastní přírodní materiál na dílnu (větvičky, listy, květy, plody, jakékoliv další části stromu či keře). Bližší informace dostanete při rezervaci termínu. : Součástí edukačního programu Kabinet umění není prohlídka celého zámku. Žáci navštíví dvě vybrané místnosti, které souvisí s tématem programu. Tento program je nabízen od dubna do října, vzhledem k potřebnému přírodnímu materiálu – viz sekce příprava ze strany účastníků.

Dvořákův rok

70 minut

Antonín Dvořák nebyl jen geniální hudební skladatel a velká osobnost naší kultury, ale byl to také vesničan, který strávil svoje dětství na venkově obklopen vším, co takové prostředí nabízí. Během programu se seznámíte s tím, kdo na vesnici, jako byla Nelahozeves žil a pracoval, co určovalo rytmus života venkovanů, proč byl tak důležitý kostel nebo co se malý Antonín mohl naučit ve vesnické škole. Program je veden formou aktivit ve vybraných částech hravé expozice, které seznámí účastníky s různými aspekty života na venkově v 19. století, tedy s prostředním, ze kterého Antonín Dvořák vzešel.

Věková kategorie: 3. – 6. ročník ZŠ

[read-more]

Délka programu: 70 minut

Počet účastníků: 25

Vstupné: 120 Kč/žák, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: 

Žák rozlišuje obyvatele typické české vesnice; samostatně vyhledává informace z různých zdrojů; zařadí zemědělské práce ke správnému ročnímu období; žák vyjmenuje základní předměty vyučované na venkovské škole; žák zařadí do kontextu díla Antonína Dvořáka

Návaznost na RVP ZV: Člověk a jeho svět, Umění a kultura (Hudební výchova) 

Lokace: Rodný dům Antonína Dvořáka

Dětství Antonína Dvořáka

Vzdělávací program zavede účastníky do doby Dvořákova dětství, které trávil ve vesnici Nelahozeves v rodině místního řezníka a hospodského. Malý Antonín byl obklopen celou řadou vjemů, které formovaly jeho osobnost a zcela nepochybně měly vliv také na jeho budoucí hudební dráhu. Prostřednictvím několika aktivit doplněných výkladem se účastníci seznámí s Nelahozevsí v časech Dvořákova dětství a s tím, co skladatele ovlivňovalo od narození přes školní docházku až po volný čas. Součástí programu je také workshop, zaměřený na rodný dům Antonína Dvořáka.

Dvořákův rodný dům (výtvarná dílna)

45 minut

Rodný dům Antonína Dvořáka dodnes stojí v obci Nelahozeves a připomíná nám, odkud jeden z našich nejslavnějších hudebních skladatelů pocházel, kde se narodil a vyrůstal. Cílem workshopu je seznámit se se zajímavou historií tohoto domu a složit si vlastní jednoduchý papírový model tak, jak nelahozeveský hostinec asi vypadal v době, kdy zde Dvořák prožíval svoje první roky a první setkání s hudbou.

Věková kategorie: 3. – 9. ročník ZŠ

[read-more]

Délka programu: 45 minut

Počet účastníků: 25 dětí + 2× doprovod zdarma (v případě větší skupiny je nutná individuální dohoda) 

Vstupné: 50 Kč/žák, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: Žák zná nejdůležitější milníky z historie rodného domku Antonína Dvořáka; dokáže pojmenovat jednotlivé části domu; rozlišuje jednotlivé členy Dvořákovy nejbližší rodiny; podle návodu správně složí model domu

Návaznost na RVP ZV: Člověk a společnost (Dějepis), Umění a kultura (výtvarná výchova) 

Lokace: Rodný dům Antonína Dvořáka

Povedené nebo podvedené: šest písní z Rukopisu královédvorského

70 minut

Podobně jako celá řada dalších umělců v 19. století se i Antonín Dvořák nechal inspirovat asi nejslavnějšími padělky naší historie – Rukopisy královédvorským a zelenohorským. V rámci tohoto programu se žáci seznámí s tím, kdo Rukopisy objevil, jak moc ovlivnily naši kulturu a umění anebo jak se vyvinula naše řeč od dávných dob až do dneška. Zaposlouchají se také do tónů Dvořákových skladeb, inspirovaných právě Rukopisy.

Věková kategorie: 6. – 9. ročník ZŠ, SŠ

[read-more]

Délka programu: 70 minut

Počet účastníků: 25 dětí + 2× doprovod zdarma (v případě větší skupiny je nutná individuální dohoda)

Vstupné:  120 Kč/žák, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: 

Žák chápe význam RKZ pro českou kulturu 19. století; žák zná základní umělecká díla inspirovaná RKZ; žák vysvětlí důvody vzniku RKZ; žák pozná základní staročeské výrazy v textu; žák zařadí dílo A. Dvořáka do historického kontextu

Návaznost na RVP ZV: Člověk a společnost (Dějepis), Český jazyk a literatura, Umění a kultura (Hudební výchova)

Lokace: Rodný dům Antonína Dvořáka

U lavice dítě stálo… Erbenova a Dvořákova Polednice

90 minut

Program zaměřený na Dvořákovo hudební ztvárnění Polednice je založen na rozboru jak rytmického textu básně K. J. Erbena, tak samotné skladatelovy symfonické básně. 

První část programu: Studenti se při poslechu jednotlivých částí básně učí rozeznávat individuální nástroje, které vyprávějí příběhy a reprezentují postavy vystupující v Erbenově Polednici. 

Druhá část programu: V pohybově zaměřené části programu se studenti snaží sami reprezentovat jednotlivé postavy a učí se pracovat se změnami nálad jednotlivých dějových momentů od poloh tragických či dramatických až po scény veselejší. Výstupem bude série fotografií, ze kterých si třída může ve škole vytvořit vizuální doprovod k básni. 

Věková kategorie: II. stupeň ZŠ, SŠ 

[read-more]

Délka programu: 90 minut 

Počet účastníků: Doporučujeme 20 + 2× doprovod zdarma (v případě větší skupiny je nutná individuální dohoda) 

Vstupné:  90 Kč/student, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: Žák pozná základní hudební nástroje v symfonickém orchestru a rozlišuje jejich zvuk; vysvětlí pojem báseň, balada a symfonická báseň, chápe vzájemný vliv různých druhů uměleckých děl; ztvární na základě poslechu různé nálady a témata pomocí pohybu a živého obrazu.   

Návaznost na RVP ZV: Český jazyk a literatura; Umění a kultura (Hudební výchova). 

Lokace: Rodný dům Antonína Dvořáka 

Poznámka: Součástí programu není prohlídka muzea, ale je možno si ji přiobjednat. Cena za prohlídku je 120 Kč/student, 2x pedagogický doprovod je zdarma. Pokud máte zájem o prohlídku muzea, napište tak do poznámky v rezervačním formuláři. Počítejte s dalšími 60 minutami navíc. Program vznikl ve spolupráci s pedagožkami Blankou Dragounovou, Editou Roberts ze ZŠ Velvary a Michaelou Kuptíkovou ze ZŠ Kralupy nad Vltavou.

Melodie dětství: vycházka po stopách Antonína Dvořáka v Nelahozevsi

60 minut

Během vycházky poznáte místa, která jsou spojená s dětstvím Antonína Dvořáka. Dozvíte se zajímavosti z doby, kdy malý Toník pomáhal rodičům v jejich hostinci, chodil zde do místní školy nebo fascinovaně pozoroval stavbu železnice a první parní lokomotivy projíždějící vesnicí. Poslechnete si také hudbu dost možná inspirovanou místy, která společně navštívíme. Součástí vycházky je pracovní list pro děti.

Věková kategorie: 8–15 let

[read-more]

Délka programu: 60 minut

Počet účastníků: Max. 25 dětí + 2× doprovod zdarma

Vstupné: 80 Kč/dítě, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: Dítě chápe význam rodné obce pro formování osobnosti Antonína Dvořáka, pozná jeho známé skladby, orientuje se v mapě a dokáže v ní vyhledávat.

Návaznost na RVP: Člověk a jeho svět; Člověk a společnost (Dějepis); Umění a kultura (Hudební výchova)

Lokace: Rodný dům Antonína Dvořáka

Poznámka: Délka trasy je cca 1 km, začíná a končí u rodného domu Antonína Dvořáka. Tento program je také přizpůsoben pro seniory.

Když Toník běhal po venku

60 minut

Seznamte se s dětstvím Antonína Dvořáka. Hra v mobilní aplikaci vás zavede na místa, která se stala inspirací pro jednoho z našich největších hudebních skladatelů, a prostřednictvím různých úkolů vás na okamžik přenese zpět do minulosti. Hru lze projít ve skupinkách, dvojicích nebo samostatně.   

Věková kategorie: 8–12 let

[read-more]

Délka programu: cca 60 minut

Počet účastníků: 30

Vstupné: 50 Kč/žák, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: Děti se obeznámí s nelahozeveskými místy, která inspirovala malého Antonína, a také si procvičí své navigační dovednosti za použití mapy.

Téma: Hudební historie, historie 

Lokace: Rodný dům Antonína Dvořáka

Poznámka: Je nutné, aby alespoň jeden člen skupiny měl chytrý mobilní telefon s připojením na internet. Během hry se přechází místní komunikace.

Mladý kurátor

3–4 měsíce (seznámení se s předměty + výzkum + závěrečná prezentace)

V rámci každoročně se opakujícího programu, který v roce 2010 vytvořila Alexandra Lobkowicz ve spolupráci s International School of Prague, mají studenti možnost převzít roli mladých kurátorů. V malých skupinkách analyzují, dokumentují a zkoumají přiřazené nekatalogizované předměty z Lobkowiczkých sbírek. Úkolem studentů je předměty identifikovat, zjistit jejich funkci a historicky je zařadit. Na závěr prezentují svá zjištění v Lobkowiczkém paláci před svými přáteli, rodiči, učiteli a kurátory Lobkowiczkých sbírek. Tento akreditovaný dvouměsíční program získal v roce 2014 ocenění TieCare International Service Learning od asociace CEESA (Asociace škol střední a východní Evropy).

Věková kategorie: Tento program lze přizpůsobit různým věkovým kategoriím od žáků 5. tříd ZŠ po studenty bakalářského stupně vysokých škol.

[read-more]

Délka programu: 3–4 měsíce (seznámení se s předměty + výzkum + závěrečná prezentace)

Počet účastníků: Dle osobní domluvy 

Vstupné: Dle osobní domluvy

Cíle programu: Žák/student rozumí významu muzea jako instituce shromažďující, uchovávající a prezentující významná díla z minulosti; dokáže samostatně a ve skupině manipulovat se sbírkovým předmětem podle správných zásad; aplikuje kritický a badatelský přístup k historicky cenným předmětům. 

Návaznost na RVP ZV: Člověk a jeho svět; Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství); Umění a kultura; Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech; Multikulturní výchova          

Lokace: Lobkowiczký palác, zámek Nelahozeves

Poznámka: Tento program vyžaduje značnou časovou přípravu. Z tohoto důvodu má v rámci jednoho školního/akademického roku omezenou kapacitu. Pokud máte o tento program zájem, prosím, kontaktujte nás.

Rezervace po osobní domluvě

Dita Baker

Ředitelka Správy Lobkowiczkých sbírek a edukačních programů

dita.baker@lobkowicz.cz

Reference

Sunny Canadian International School

Vážená paní ředitelko,

obracím se na Vás na základě zkušenosti s účastí naší školy v programu Mladý kurátor. Ohlasy na Váš program a výkony dětí jsou i po dvou měsících krásné. Rádi bychom proto v naší spolupráci pokračovali a rezervovali si jako škola program i pro příští školní rok...

Arcibiskupské gymnázium v Kroměříži

Vážený pane doktore,  
ještě jednou moc děkuji za program. Pro mě skvělé doplnění k hudebním dějinám. Skutečné osvěžení na konci školního roku.

Mgr. Lenka Pospíšilová
Arcibiskupské gymnázium v Kroměříži 

ZŠ Zámecká Litomyšl

Dobrý den paní Baker,  

moc děkujeme za program, který jste pro nás připravili. Moc se nám u vás líbilo, výklad byl skvěle uzpůsoben naší věkové kategorii, spousta zajímavých informací o tom, jak se dováželo exotické ovoce, proč se nosila černá apod. - to přesně žáky v tomhle věku zajímá. Interaktivní aktivity byly výborné, pro naše žáky místy trošku těžší, nedaly jsme jim s kolegyní žádné info předem, chtěly jsme, aby se vše dozvěděli až v Praze :) Moc děkujeme také panu Malému za velmi příjemné přijetí, přípravu exkurze a způsob, kterým se mu podařilo přiblížit dobu i život Marie Manrique pro žáky "stravitelným" způsobem :)

Sunny Canadian International School, Mladý kurátor

Dobrý den, paní ředitelko,

dovolte mi Vám ještě jednou poděkovat za pondělní večer. Všichni byli nadšení. Rodiče mi píšou, že to byl pro ně zážitek, děti jsou na sebe pyšné a vedení školy bylo také spokojené. Anglická paní učitelka mi v úterý ráno přišla říct, že večer nemohla spát, z celé akce byla dojatá a došla k názoru, že už nic lepšího v rámci školy nezažije.