Byla dříve Země placatá?

80 minut (včetně dílny)

Víte, co je to globus? Přijďte se přesvědčit, že se lidé už v dávné minulosti zajímali o to, jak vypadá planeta, na které žijí, kde se nacházejí jednotlivé kontinenty a jak jsou velké, a jací lidé obývají různé kouty naší Země. V rámci programu se prostřednictvím různých aktivit seznámíte s tím, jakými způsoby byl v minulosti náš svět zobrazován, které světadíly lidé znali a o kterých neměli ani tušení a uvidíte také historické glóby a mapy z lobkowiczkých sbírek. V rámci navazující dílny si pak děti vyrobí svůj vlastní glóbus a dozvědí se, jak se glóby v minulosti vyráběly.

Věková kategorie: 1.–5. ročník ZŠ

[read-more]

Délka programu: 80 minut (včetně dílny)

Počet účastníků: Max. 25

Vstupné: 120 Kč/dítě, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: Žák vyjmenuje kontinenty a dokáže je ukázat na glóbu; rozlišuje základní způsoby zobrazování zemského povrchu (glóbus, mapa, atlas); chápe význam zámořských objevů

Návaznost na RVP ZV: Člověk a jeho svět; Umění a kultura (Výtvarná výchova); Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

Lokace: Lobkowiczký palác

Zápisník kavalíra

80 minut (včetně dílny)

Proč lidé cestují? Odhalte různé okolnosti, za kterých se lidé v minulosti vydávali na kratší i delší cesty a co jim pomáhalo najít cestu zpět domů. V rámci programu se žáci prostřednictvím pracovního listu a prohlídky expozice seznámí s tím, co v historii motivovalo různé osoby k tomu, aby cestovali, seznámí se s výzdobou paláce, která odkazuje k cizím krajinám, poznají historické glóby, mapy, atlasy a další vybrané exponáty z lobkowiczkých sbírek. V rámci dílny si pak žáci vyrobí svůj vlastní glóbus a seznámí se s tím, jakým způsobem se glóby v minulosti vyráběly.

Věková kategorie: 6.–9. ročník ZŠ

[read-more]

Délka programu: 80 minut (včetně dílny)

Počet účastníků: Max. 25

Vstupné: 120 Kč/dítě, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: Žák rozlišuje alegorická zpodobnění světadílů; pozná symboly znamení zvěrokruhu; časově zařadí různá historická zobrazení zemského povrchu; vyjmenuje rozmanité důvody cestování v minulosti; chápe postup výroby glóbu

Návaznost na RVP ZV: Člověk a společnost (Dějepis); Geografie; Umění a kultura (Výtvarná výchova); Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

Lokace: Lobkowiczký palác

Poklady Lobkowiczkých sbírek

75 minut

Komentovaná prohlídka stálé expozice v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě přibližuje žákům vybraná témata a sbírkové předměty. Během programu žáci absolvují dvě dílny přímo v prostorách muzea. Suchou technikou si vytvoří alternativu funkčního renesančního šperku a seznámí se s principem tvorby krajinomalby. Témata prohlídky: rodina Lobkowiczů, portréty, oblékání dětí v raném věku, Jezulátko, pomanderové náušnice, jídelní servis, lov, desková malba a malba na plátno, krajinomalba Pietera Bruegela st. Senoseč. 

 Věková kategorie: 5–11 let

[read-more]

Délka programu: 75 min (prohlídka expozice včetně dílny) 

Počet účastníků: 25 dětí + 2× doprovod zdarma (v případě větší skupiny je nutná individuální dohoda)

Vstupné: 80 Kč/dítě, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: Žák rozlišuje mezi základními složkami předmoderní společnosti a dokáže je vyjmenovat (panovník – šlechta – církev – poddaní); chápe význam šlechtických portrétů pro reprezentaci a komunikaci; zná pojem pomander; popíše fáze vzniku renesanční malby. 

Návaznost na RVP ZV: Člověk a jeho svět, Umění a kultura (Výtvarná výchova)

Lokace: Lobkowiczký palác

Pernštejnský salon

70-80 minut

Stejně jako vláda Habsburků ovlivnila zcela zásadním způsobem dějiny Českého království, tak i příjezd manželky Vratislava z Pernštejna, španělské šlechtičny Marie Manrique de Lara, do Prahy zanechal hlubokou stopu v české kultuře a společnosti 16. století. Program má za cíl seznámit účastníky se životem u dvora habsburských králů a s rodinou Pernštejnů a Lobkowiczů v 16. století, které bylo ve znamení španělské kultury. Prostřednictvím výkladu, ale i nejrůznějších aktivit účastníci poznají nejen dějiny naší země v době vrcholu renesance, ale spatří také poklady shromážděné mocnými rody Pernštejnů a Lobkowiczů.

Věková kategorie: 5.–9. ročník ZŠ, 1. a 2. ročník SŠ

[read-more]

Délka programu: 70–80 minut

Počet účastníků: Max. 20–25 + 2× doprovod zdarma 

Vstupné: 120 Kč/student, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: Žák zná nejvýznamnější členy rodu Pernštejnů a Lobkowiczů; pracuje samostatně s textem a dokáže v něm vyhledávat relevantní informace; orientuje se v rodokmenu a dokáže ho sestavit podle stanovených kritérií na základě informací z textu; samostatně vyhledává a pojmenuje různé prvky na uměleckých dílech; chápe význam španělské kultury pro české země na přelomu 16. a 17. století.  

Návaznost na RVP ZV: Člověk a společnost (Dějepis); Umění a kultura (Výtvarná výchova); Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech 

Lokace: Lobkowiczký palác

Portrét v notách

90 minut

Prohlídka hudební expozice Lobkowiczkého paláce seznamuje žáky s hudebním děním v Evropě od 17. do 19. století. Historie hudby je prezentována na širším pozadí evropských kulturně-historických událostí s použitím multimediálních prvků a hudebních ukázek. Program akcentuje zejména klíčovou roli české aristokracie i lokálních umělců ve vývoji evropské hudby a je obohacen o dílnu. 

Teoretická část: Studenti absolvují prohlídku hudební expozice Lobkowiczkého paláce, která bude vedena především formou dialogu. 

Praktická část: Získané znalosti a postřehy si poté účastníci programu zafixují při práci s pracovními listy a u praktického cvičení. 

Věková kategorie: 7.–9. třída ZŠ, SŠ

[read-more]

Délka programu: 90 minut 

Počet účastníků: Max. 20 studentů + 2× doprovod zdarma (v případě větší skupiny je nutná individuální dohoda)

Vstupné: 120 Kč/student, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: Žák chápe význam hudby pro kulturní rozvoj českých zemí; rozlišuje základní druhy skladeb; charakterizuje vztah Lobkowiczů k hudbě; vyjmenuje nejznámější hudební skladatele spojené s rodem Lobkowiczů.

Návaznost na RVP ZV: Umění a kultura (Hudební výchova); Člověk a společnost (Dějepis). Program rozvíjí všechny základní klíčové kompetence základního vzdělávání. 

Lokace: Lobkowiczký palác 

Poznámka: Program je vhodný pro školy s rozšířenou hudební výchovou. V případě základní hudební výchovy je vhodné děti před návštěvou muzea na prohlídku připravit, v tomto případě nás kontaktujte pro více informací.

Tento edukační program byl vytvořen díky finanční podpoře Městské části Prahy 1

Objevování Lobkowiczkých sbírek

75 minut (prohlídka expozice včetně dílny)

Komentovaná prohlídka stálé expozice v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě přibližuje žákům vybraná témata a sbírkové předměty. Během programu žáci absolvují dvě dílny přímo v prostorách muzea. Suchou technikou si vytvoří alternativu funkčního renesančního šperku a seznámí se s principem tvorby krajinomalby. Témata prohlídky: rodina Lobkowiczů, portréty, oblékání dětí v raném věku, Jezulátko, pomander , jídelní servis, lov, desková malba a malba na plátno, krajinomalba Pietera Bruegela st. Senoseč.

Věková kategorie: 5–11 let

[read-more]

Délka programu: 75 min (prohlídka expozice včetně dílny) 

Počet účastníků: 25 dětí + 2× doprovod zdarma (v případě větší skupiny je nutná individuální dohoda)

Vstupné: 80 Kč/dítě, pedagogický doprovod zdarma

Cíle programu: Žák rozlišuje mezi základními složkami předmoderní společnosti a dokáže je vyjmenovat (panovník – šlechta – církev – poddaní); chápe význam šlechtických portrétů pro reprezentaci a komunikaci; zná pojem pomander; popíše fáze vzniku renesanční malby. 

Návaznost na RVP ZV: Člověk a jeho svět, Umění a kultura (Výtvarná výchova)

Mladý kurátor

3–4 měsíce (seznámení se s předměty + výzkum + závěrečná prezentace)

V rámci každoročně se opakujícího programu, který v roce 2010 vytvořila Alexandra Lobkowicz ve spolupráci s International School of Prague, mají studenti možnost převzít roli mladých kurátorů. V malých skupinkách analyzují, dokumentují a zkoumají přiřazené nekatalogizované předměty z Lobkowiczkých sbírek. Úkolem studentů je předměty identifikovat, zjistit jejich funkci a historicky je zařadit. Na závěr prezentují svá zjištění v Lobkowiczkém paláci před svými přáteli, rodiči, učiteli a kurátory Lobkowiczkých sbírek. Tento akreditovaný dvouměsíční program získal v roce 2014 ocenění TieCare International Service Learning od asociace CEESA (Asociace škol střední a východní Evropy).

Věková kategorie: Tento program lze přizpůsobit různým věkovým kategoriím od žáků 5. tříd ZŠ po studenty bakalářského stupně vysokých škol.

[read-more]

Délka programu: 3–4 měsíce (seznámení se s předměty + výzkum + závěrečná prezentace)

Počet účastníků: Dle osobní domluvy 

Vstupné: Dle osobní domluvy

Cíle programu: Žák/student rozumí významu muzea jako instituce shromažďující, uchovávající a prezentující významná díla z minulosti; dokáže samostatně a ve skupině manipulovat se sbírkovým předmětem podle správných zásad; aplikuje kritický a badatelský přístup k historicky cenným předmětům. 

Návaznost na RVP ZV: Člověk a jeho svět; Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství); Umění a kultura; Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech; Multikulturní výchova          

Lokace: Lobkowiczký palác, zámek Nelahozeves

Poznámka: Tento program vyžaduje značnou časovou přípravu. Z tohoto důvodu má v rámci jednoho školního/akademického roku omezenou kapacitu. Pokud máte o tento program zájem, prosím, kontaktujte nás.

Rezervace po osobní domluvě

Dita Baker

Ředitelka Správy Lobkowiczkých sbírek a edukačních programů

dita.baker@lobkowicz.cz

Kalendář

po
út
st
čt
so
ne
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5